Korenbloemstraat 75, Boven-Leeuwen GLD
06-28 97 08 31
info@gomindful.nl

Ervaringen, inspriratie & tips

Wat levert de cursus je op?

De Universiteit van Amsterdam (UvA) doet veel onderzoek naar de effecten van de Mindful Parenting cursus. Uit de onderzoeken van de UvA blijkt dat ouders na de training beter om kunnen gaan met stressvolle gebeurtenissen en moeilijke situaties in gezin en opvoeding, beter kunnen omgaan met problemen bij het kind en een betere ouder-kind relatie ervaren.

Ervaringen van deelnemers aan de 8-weekse Mindful Parenting cursus van GO Mindful!

CÉCILE

(moeder van 2 kinderen, 14 en 16 jaar)

Lieve Esther,

Bij deze hartelijk dank voor je Mindfulness cursus. Ik liep al heel lang met het idee dat meditatie goed voor mij zou zijn, omdat ik weet dat ik veel pauzes moet houden om goed te kunnen werken. Met deze cursus heb ik verschillende mogelijkheden in handen gekregen om de aandacht in het heden te houden en niet op de zaken vooruit te lopen. De kennis die jij hebt overgedragen en de kennis uit het boek zal ik ook kunnen toepassen in mijn loopbaanpraktijk. Heel veel succes met het geven van de volgende trainingen!

Oh ja: complimenten voor jouw voorbereidingen. Je hebt alles uitstekend verzorgd en je geeft op een prettige manier les!

Liefs, Cécile

ANONIEM

Esther,

Ik ben blij dat ik de cursus heb gedaan, het heeft me zeker weer geholpen om in het nu te leven en bewust te zijn. Ook van de ervaringen en verhalen van de andere cursisten heb ik geleerd en hetgeen wat voor mij herkenning gaf heeft me geholpen mezelf weer wat beter te leren kennen/terug te vinden.

Ik heb het prettig gevonden jou als trainer te hebben; je bent duidelijk, hebt een mooie en rustige stem en ik merk dat je het met passie en liefde doet. Dankjewel en succes in de toekomst!

MAYKE

(moeder van 2 kinderen, 4 en 10 jaar)

Ik heb superveel aan de training gehad. Voorheen baalde ik vaak dat ‘het niet lukte’; nu merk ik dat ik meer afstand kan creëren en vriendelijker ben naar mezelf en de kinderen. Ik heb ervaren dat ik me vaak erg laat overspoelen door mijn eigen gedachtekronkels en emoties, die ik voor WAAR aanneem. En door ze te observeren en ik er geen oordeel over heb, er gewoon bij en mee kan zijn en dat ze dan gewoon er even mogen zijn en dat ze ook weer weggaan. Ik denk dat ik hier een patroon van jaren aan het licht heb gebracht en dat er nog veel stapjes te zetten zijn. Ik ga ermee door en ik geef mezelf elke keer een knuffel al het ‘goed’ gaat en ook als het ‘niet goed’ gaat.

Esther, je geeft de training met heel je hart en je draagt de theorie en de praktische oefeningen heel mooi uit. Ik heb echt genoten van je openheid en je aanwezigheid en hoe je iedereen in de groep in hun waarde liet. Heel erg bedankt voor je open, warme wijze waarop je de training hebt gegeven. Het is echt een verrijking geweest. Heel veel succes in het geven van de training. Dat je nog veel ouders mag inspireren.

Liefs, Mayke

ANONIEM

(moeder van 2 kinderen, 5 en 7 jaar)

Door de Mindful Parenting cursus ben ik verder gegroeid in mijn persoonlijke Mindfulness proces. De groepssamenstelling was prettig. De sfeer was aangenaam en veilig. Esther heeft hier zeker een belangrijke rol in gehad door zichzelf kwetsbaar op te durven stellen. De meditaties waren erg prettig en leerzaam. Fijn om zonder terugblik direct te starten met de meditatie.

De psycho-educatie heeft iets met mijn bewustzijn gedaan. De relatie met mijn zoon is de afgelopen periode verbeterd. Ik heb mij, samen met mijn man, gefocust op een positieve verandering en we hebben onze kinderen hierin meegenomen.

Dankje Esther voor het vormgeven van deze mooie Mindfulness training!
Fijn dat ik deel mocht uitmaken van deze pilot!

Veel succes én plezier met de volgende sessies!

 

Andere uitspraken van deelnemers aan een Mindful Parenting cursus

  • Ik zie nu mijn patronen veel beter. En de bewustwording dat gedachten niet zijn wie ik zelf ben geeft veel ruimte.
  • Ik voel mijn grenzen beter en stel deze ook meer.
  • Ik kwam er achter dat ik aldoor controle wil uitoefenen op mijn kind, maar zie nu dat dat helemaal niet hoeft. Wat een opluchting!
  • Ik ben veel rustiger en reageer niet meer meteen boos als me iets niet bevalt en mijn zoon luistert nu beternaar mij.

Wat is mindfulness?

Boeken en filmpjes kunnen ondersteunend zijn om je er aan te herinneren aanwezig te zijn in het hier en nu.

Op dit moment is er een veelheid aan informatie te vinden over mindfulness. Uiteindelijk gaat het erom dat je iets vindt dat bij je past.

GO Mindful! staat voor eenvoud, helderheid en ook vrolijkheid. Hieronder vind je onze suggesties.

Boeken

“Inzicht zonder handeling brengt geen verandering.”

 

Dit is zeker waar en daarom moeten we niet alleen lézen over bewustzijn, maar in actie komen. Tegelijkertijd zullen we niet veranderen zonder inzicht. Boeken kunnen hierbij helpen.

Hieronder een aantal suggesties van schrijvers en boeken die GO Mindful! omarmt.

Eckhart Tolle
De kracht van het NU


Duits auteur en spreker op het gebied van Spiritualiteit. Als geen ander weet hij je op eenvoudige, krachtige en soms humoristische wijze te brengen naar het hier en nu.

Byron Katie
Vier vragen die je leven veranderen

Inspirerende Amerikaanse auteur die je door middel van het beantwoorden van 4 vragen helderheid weet te verschaffen in de chaos in je hoofd. Het geeft je de vrijheid om gelukkig te zijn zonder je omstandigheden te veranderen.

 

Donna Smallin
Rust in je hoofd

500 manieren om je te richten
op wat echt belangrijk is.

Jon Kabat-Zinn

Gezond leven met mindfulness

Amerikaans moleculair bioloog die eeuwenoude boeddhistische meditatie principes heeft weten te vertalen naar westerse praktische handvaten. Zijn 8-weekse Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) programma is zeer effectief gebleken in het verlichten van stress, angst, pijn en chronische ziekten. De Mindful Parenting cursus is op MBSR gebaseerd.

 

Edel Maex
In de maalstroom van je leven

Belgische psychiater, zenleraar en mindfulness trainer. Zijn teksten en geleide meditaties zijn zo mild en vriendelijk; en dat komt niet alleen door zijn warme Belgische accent.

Kristin Neff
Zelfcompassie

Compassie hebben met anderen, dat lukt meestal wel. Maar compassie hebben met jezelf is vaak een stuk moeilijker. Dat ontdekte psychologe en boeddhist Kristin Neff na haar pogingen om los te komen van de problematische relatie met haar vader. Steeds weer belandde ze bij verkeerde mannen en in relaties die haar niet gelukkig maakten, totdat ze besefte dat ze pas liefde kon geven als ze zichzelf liefhad.

Korte geleide meditaties

Soms is het makkelijker en prettig om naar een geleide meditatie te luisteren, in plaats van zelfstandig je meditatiemoment te pakken.

Deze geleide meditatieoefeningen zijn twee van de vele oefeningen die in de Mindful Parenting cursus worden aangeboden, toegelicht, geoefend en geëvalueerd. Ze zijn ingesproken door de grondlegger van de Mindful Parenting cursus, prof. dr. Susan Bögels.

Deelnemers geven na de cursus aan dat vooral de ademruimte onderdeel is geworden van hun dagelijkse praktijk. Dat is niet gek, want hij is kort, kan overal worden gedaan, is eenvoudig en uiterst effectief. Het biedt een uitweg voor automatische (opvoedings)patronen en helpt je weer in contact te komen met het bewustzijn in het moment. Op die manier kun je doen wat je heus wel weet.

3-minuten ademruimte

(Opvoedings)stress is onvermijdelijk. Toch willen we er graag onderuit komen. En juist die weerstand kan de stress vergroten. De stresserende gedachten en gevoelens toelaten en tegelijkertijd vriendelijkheid en mededogen voor jezelf opbrengen, blijkt ervoor te zorgen dat de stress niet toeneemt. Je bent sneller in staat te doen wat je wilt, in plaats van wéér in een negatief interactiepatroon te belanden.

Zelfcompassie is een belangrijk onderdeel van de Mindful Parenting cursus. Het wordt soms als onwennig ervaren, maar altijd effectief en positief gewaardeerd.

Opvoedingsstress, vriendelijk zijn voor jezelf

15-minuten meditatie

Voor een dagelijkse 15-minuten meditatie  verwijs ik je naar de website van Edel Maex, een Belgische psychiater, zenleraar en mindfulnesstrainer. Hij kan je als geen ander het gevoel geven helemaal oké te zijn.
www.levenindemaalstroom.be/nl/luisteren

Opvoedingsstress, vriendelijk zijn voor jezelf